De vanligaste misstagen vid Facebook annonsering
Annonserar du på Facebook och Instagram men får inte de resultat du önskar? Du är inte ensam. Många av dem som vänder sig till mig har redan testat att annonsera utan att uppnå de resultat de skulle vilja. Ofta är ROAS (return on ad spend) för lågt, vilket gör det svårt att nå lönsamhet. Men med rätt strategi kan de flesta företag lyckas – och ibland krävs bara små justeringar för att förbättra resultaten.
Arbetar inte datadrivet
När det kommer till marknadsföring är det lätt att ta beslut baserat på tycke och smak. Det finns en tendens att välja de annonser som man personligen tycker är “finast” eller den copy man tror är mest tilltalande. Något som jag dock har lärt mig av de hundratals timmar jag arbetat med annonsering är att det man själv tycker sällan är det som faktiskt fungerar bäst. Ett bättre sätt att arbeta är genom att jobba datadrivet och dra slutsatser baserat på de resultat annonserna ger. Testa dig fram. Gör några annonser med kortare copy, och några med längre. Kan du sedan se ett mönster i om det är kort eller lång copy som ger bäst resultat? Detta är bara ett exempel. Du bör testa dig fram med landningssidor, copy, målgrupper och annonsmaterial. Fastna inte i egna åsikter utan följ den data du samlar in.
Underskattar landningssidans inverkan på resultatet
Det är lätt att stirra sig blind på annonserna. Man testar olika annonsmaterial, man annonserar mot olika målgrupper och testar olika inställningar med förhoppningen att nå ett bra resultat. Saken är den att det egentligen bara är halva resultatet som ligger i annonserna i sig. Den andra halvan beror på landningssidan. Det spelar ingen roll hur många som klickar på din annons, om sidan de hamnar på inte är bra, kommer ingen att genomföra ett köp i alla fall. Till att börja med ska man se till att sidan känns modern och snyggt tilltalande, den ska vara användarvänlig och ladda snabbt. Sedan gäller det att sidan är övertygande. Använder du dig av social proof på sidan? Är det lätt att genomföra ett köp eller är det långa omständliga formulär och otydliga knappar?
Väljer fel produkter
Om du säljer flera produkter eller tjänster har du säkerligen kunskap om vilka av dina produkter/tjänster som säljer bäst. En produkt som säljer bra i andra kanaler kommer förmodligen att sälja bra även vid annonsering. Välj därför alltid dina bästsäljande produkter inledningsvis när du annonserar. Om du får ett bra resultat kan du testa med andra produkter/tjänster också, men sannolikheten att få ett högre ROAS är betydligt högre för bästsäljande produkter.
Otydligt erbjudande
Min rekommendation är att alltid fokusera på en produkt/tjänst per annons. Generella annonser som innehåller hela utbudet eller generell information om vad du erbjuder fungerar sällan bra. Fokusera därför på en produkt/erbjudande per annons. Lyft den specifika produktens fördelar och var tydlig med varför man ska köpa den. Det är bättre att skapa flera annonser med en produkt per annons än att skapa en generell annons.
Liten varumärkeskännedom
Är du ett nystartat eller mindre bolag kommer du att ha en uppförsbacke vid annonsering. En stor varumärkeskännedom har nämligen större påverkan än man kan tro på resultatet. Låt säga att vi har två företag som säljer exakt samma produkt. Företag A har funnits sedan flera år tillbaka och har ett starkt varumärke. Företag B är nystartat och har liten eller ingen varumärkeskännedom. Om dessa företag skulle marknadsföra sig på Facebook med exakt samma annonser och samma erbjudande, skulle företag A med största sannolikhet nå ett betydligt högre ROAS än företag B. Därför är det viktigt att man har en strategi för hur man ska stärka sin varumärkeskännedom om man vill nå ökad försäljning.
Behöver du hjälp med dina annonser på Facebook?
Att skapa bra resultat med sina Facebook annonser kan kännas svårt. Om du behöver hjälp får du gärna höra av dig till mig. Jag hjälper företag dagligen att annonsera på Facebook med ett ROAS på över 1000%. Skriv till mig på emelie@starrin.se så ser vi hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt!