Så skapar du virala inlägg på sociala medier
Om man vill skapa organisk tillväxt så finns det få saker som är så kraftfulla som virala inlägg i sociala medier. Ett viralt inlägg kan ge hundratals nya följare, nya kunder och stärka ditt varumärke. Att lyckas skapa virala inlägg är dock lättare sagt än gjort. Du kanske publicerar inlägg regelbundet men aldrig får fler än några hundratals visningar? I så fall är den här artikeln för dig. Fortsätt läsa för att ta del av mina bästa tips.
Publicera videomaterial
På Pinterest upplever jag att “vanliga” inlägg med bild fortfarande kan bli virala men om vi pratar om Instagram, Facebook och givetvis TikTok och i många fall även LinkedIn är det video som gäller. Videomaterial har betydligt större sannolikhet att bli viralt än bild. Skapa video i stående format, för att det ska vara anpassat efter en mobilskärm.
Jobba datadrivet
Ett bra sätt för att öka sina chanser till viralt innehåll är att gå igenom sina tidigare inlägg. Finns det några inlägg/reels som fått fler visningar än de andra? Är det något som sticker ut? I så fall, skapa mer liknande innehåll. På så sätt kan du testa dig fram, se mönster och hitta vilken typ av innehåll som fungerar och vilket som inte gör det. Om en viss typ av innehåll inte får några visningar, fundera då på vad det är som skiljer sig från de inlägg som fungerade bättre.
Kika på dina konkurrenter
För att få inspiration och för att få en hint om vad som fungerar och vad som inte gör det, kika på dina konkurrenter. Gå igenom deras flöde och se vad som fungerar för dem. Har de något innehåll som gått viralt? I så fall, försök att skapa egna videor med samma tema. Du behöver inte uppfinna hjulet på nytt utan många gånger kan det vara bra att kopiera det som bevisligen redan fungerar.
Återanvänd material som blivit viralt
Har du redan innehåll som gått viralt? Då är min rekommendation att återanvända det, i alla fall en gång. Har det gått viralt en gång kommer det med stor sannolikhet att bli viralt igen. Om du väntar några månader med att publicera på nytt kommer dessutom de flesta inte komma ihåg att du lagt upp det tidigare.
Publicera ofta
Min upplevelse är att ju mer du publicerar, desto större är chansen att ditt innehåll blir viralt. Framförallt på Instagram. Instagram vill att deras användare ska använda sig av plattformen så mycket som möjligt och belönar de som gör det. Publicera minst ett inlägg per dag, helst två.
UGC
UGC (user generated content) har blossat upp ordentligt de senaste åren och blivit allt mer förekommande. UGC-material fungerar ofta betydligt bättre både organiskt och för annonser än annat innehåll. Jag tror att det beror på att det känns mer genuint och nära kunden. Du behöver inte lägga massvis med pengar för att skapa innehåll, utan många gånger kan det som är inspelat med en mobilkamera i hemmet vara det som fungerar bäst.
Vill du ha hjälp med att skapa innehåll till dina social medier?
Att skapa bra innehåll kan vara både svårt och tidskrävande. Om du behöver hjälp får du gärna höra av dig till mig. Jag hjälper företag dagligen att skapa innehåll, både UGC och digitalt innehåll. Skriv till mig på emelie@starrin.se så ser vi hur vi kan jobba tillsammans!