Två framgångsrika kampanjer att inspireras av inför mors dag

Mors dag närmar sig – ett perfekt tillfälle att stärka relationen till sina kunder och samtidigt öka sin försäljning. Många har ett starkt band till mödraskapet, antingen till sin egen mamma, till rollen som mamma till sina barn eller både och. Det väcker känslor som är perfekta att lyfta i sin marknadsföring.

Ibland behöver man inte uppfinna hjulet på nytt. Ibland kan man hitta inspiration i redan bevisade fungerande strategier. I den här artikel kan du läsa om två framgångsrika kampanjer att inspireras av inför mors dag.

Procter & Gamble – “Thank You, Mom”

Inför de olympiska spelen 2010 ville den amerikanska konsumentvarujätten Procter & Gamble stärka sitt varumärke. I och med att Procter & Gambles tillverkar produkter som blöjor, tvättmedel och skönhetsartiklar kan det vid en första tanke kännas svårt att hitta en koppling till de olympiska spelen. Men varje olympisk idrottare har, eller har haft, en mamma. Just mammor ser varumärket som en av deras största målgrupper.

De byggde därför kampanjen Thank You, Mom som fokuserade på mammorna bakom idrottarna. Med slogan P&G Proud sponsor of Moms skapade man ett starkt känslomässigt band till konsumenterna eftersom de flesta kan känna igen sig både i att en gång ha varit ett barn med en stöttande mamma och i att vara förälder själv.

Kärnaktiviteter i kampanjen

- De skapade flera gripande reklamfilmer där man lyfte berättelser om idrottare och deras relation till sin mamma.

- Främst lyckades man få stor spridning i sociala medier där man uppmuntrade användare att dela egna hyllningar till sina mammor med hashtaggen #ThankYouMom.

- Man lanserade en webbplats för kampanjen där användare bland annat kunde skapa en digital hyllning till sin mamma och dela i sociala medier.

Thank You, Mom blev den största och mest framgångsrika globala kampanjen i P&G:s 175-åriga historia med mer än 370 miljoner tweets och uppskattningsvis 500 miljoner dollar i ökade globala försäljningsintäkter.

 

Upwork  – “Motherhood Works”

Den ledande frilansplattformen Upwork lanserade i samband med mors dag i maj 2022 kampanjen Motherhood Works, med sloganen What makes them a great mom also makes them a great hire. Kampanjen uppmuntrade till att anlita mammor som förlorat sina jobb under pandemin – via Upworks plattform.


Kärnaktiviteter i kampanjen

- Man skapade en landningssida, upwork.com/moms, med information om kampanjen. Där kunde företag publicera jobb med hashtaggen #motherhoodworks för att aktivt nå ut till mammor som söker frilansuppdrag.

- Man byggde en community för mammor, där man erbjöd coachning, kompetenscertifieringar och event för att hjälpa dem stärka sin position i arbetslivet.

- Man tog fram berörande reklammaterial med klipp och berättelser från verkliga mammor som frilansar med hjälp av Upwork.

Kampanjen fick uppmärksamhet för sitt autentiska tillvägagångssätt och sitt fokus på att omvandla mödraskapets utmaningar till professionella styrkor.

 

Vill du ha hjälp med att planera din mors dag kampanj?

Kampanjplanering kan vara både svårt och tidskrävande. Jag kommer gärna med idéer, eller hjälper dig att genomföra en kampanj som passar ditt varumärke och din målgrupp. Skriv gärna till mig på emelie@starrin.se, så ser vi hur jag kan hjälpa dig!

Tillbaka till blogg